Het asiel Fidelio in Benalmádena

Fidelio is een klein asiel met ongeveer 70 honden in het dorp Benalmádena in Spanje aan de Costa del Sol. Hier werkt een kleine groep vrijwilligers met man en macht om het hoofd boven water te houden. Na een bezoek van de bestuursleden van Stichting Anti Dierenleed zagen ze dat de ingang bestond uit een enkele deur. Direct daarachter is een open ruimte waar waar vaak honden loslopen.

Asiel Fidelio

Het asiel ligt aan een vrij drukke weg. Het is al regelmatig gebeurd dat er een hond ontsnapte bij het voorzichtig openen van de deur. Ook gebeurde het dat een hond de weg op rende. Alle gevaar en stress die erbij kwam kijken om de hond weer te vangen is onwenselijk. In overleg met de vrijwilligers werd besloten om te kijken of Stichting Anti Dierenleed vakmensen kon vinden om een dubbele deur te maken, oftewel een sluis. Een van de vrijwilligsters had er zelfs al 2 jaar lang om gevraagd, maar doordat er geen geld voor was werd dit steeds uitgesteld.

Start van de bouw

Er werden een paar bouwvakkers gevonden die dit op korte termijn goed en betaalbaar kon bouwen. De afspraak werd gemaakt voor het begin van de bouw. Binnen een week was het project klaar en men heeft nu een uitstekende veilige sluis. De vrijwilligers kunnen nu veilig in en uit met de honden als er gewandeld wordt, maar ook als er leveringen zijn van spullen kan deze deur veilig open om het materiaal binnen te zetten.

De honden hoeven nu niet meer opgesloten te zijn als er langdurige leveringen zijn. We kunnen zeggen dat dit een enorme vooruitgang en hulp is aan dit asiel. Veiligheid voor de dieren, enorme tijdbesparing voor de vrijwilligers en heel veel gemak voor iedereen. We kunnen rustig zeggen dat dit een zeer geslaagd project is.

Afsluitbare huisjes

Intussen zijn er 2 stevige afsluitbare huisjes besteld om het hondenvoer in op te slaan, want op dit moment ligt dit open en bloot in een ruimte, waardoor er ratten en muizen bij kunnen. Hierdoor is er vaak veel verlies van voer doordat er aan gegeten is, of dat de knaagdieren er op geplast hebben. Dit is niet hygiënisch, natuurlijk en vreselijk zonde van het geld, vooral ook omdat er toch al niet veel geld aanwezig is. Ook komen de handdoeken waar de honden op liggen dan in deze huisjes, zodat ze droog en schoon blijven. Zodra de huisje door vrijwilligers gebouwd zijn komen de foto’s op de website. Omdat het kersttijd is kan het iets langer duren. Wordt vervolgd.

Ga hier naar de website van asiel Fidelio